Subscribe via RSS

Chamonix dag 3 – Le Petite Verte

07 Jul 2013

written by Cagatay Konuskan

Vi vaknade till ett underbart väder kl 6.30 på morgonen. Det var dags för frukost innan vi skulle ta första liften från Lognan till Grand Montet. Frukosten var över förväntan med olika franska ostar och goda marmelader. Pluspoäng till personalen på Chalet Lognan! Prick kl 8.00 började vi gå nerför backen mot Lognan liftstation. Vi anlände, efter ca 15 minuters snabb vandring, strax innan första liften skulle gå. När vi klev av liften och gick ut mot balkongen såg vi det ståtliga Auguille Verte och förtoppen Petite Augille Verte framför oss (På bilden nedan syns inte Agullie Verte, som gömmer sig bakom Petit Berte, då balkongen ligger på högre höjd än startpunkten för turen. Fler bilder kommer senare). Petite Aguille Verte var vårt mål för dagen, en stigning från 3233m till 3512m. Det var bara att ta på utrustningen och börja vandra upp för branta snöpartiet. Att passera snöpartiet gick fort och vi var redan kl 9.25, 20 min och ca 200 höjdmeter stigning efter start, framme vid bergskammen på högra sidan sett från Grant Montet. Bara 100 höjdmeter till tänkte vi, det borde gå fort? Men sen visade det sig att klättringen på branta bergskammen upp mot toppen, som är klassad PD (Petit Difficile), var lite tuffare än vad vi hade väntat oss. Vi tog det lugnt i början och tog oss fram på ett säkert sätt med många säkringar längs vägen. Efter ett tag fick in rutinen på framfarten och vi kom kl 11.10 fram till toppen. Detta trots förseningar på grund av många klättrare på berget. Tillbakavägen tog lika lång tid, då det nu var ännu fler klättrare som vi var tvungna att passera. För att spara lite tid repellerade vi ner på ett 60 graders snöparti från mitten av kammen. Sen var det bara en enkel och rask nedfärd över snöbacken. 13.05, exakt 4h efter start var vi nere vid liftstationen igen. Vi hade fått ett SMS från vår guide Andreas på Mountain Guide Travel. Han väntade lämpligt nog nere vid Argentiere, dit liftarna går, för att diskutera de kommande kursdagarna med oss. Efter en diskussion med Andreas, shoppande av mat inför morgondagen och en middag så var det dags att sova. Imorgon börjar kursen!